Låt butikspersonalen vara delaktiga och bli mer engagerade!

Alla butiker ser lite olika ut i storlek, utbud och utformning. De har sina egna speciella utmaningar och det är svårt för marknadsavdelningen att veta exakt vad som passar för respektive butik. Ofta får butikspersonalen kampanjmaterialet och monterar upp det på bästa sätt med fantasi och kreativitet, men i slutändan så användes inte produkten som den var tänkt.

Många butiker vill exempelvis använda sina fönster och sätter upp affischer med gammal hederlig tejp. Det leder till att det blir klisterrester vid demontering, fönstren blir fula och det blir svårt att putsa dem. Det slår i slutändan hårt på det visuella intrycket och sedermera varumärket.

För att öka delaktigheten så kan marknadsavdelningen istället skapa kampanjerna med alla olika budskap och publicera dem i ett beställningssystem. Där kan butikspersonalen som vet hur just deras butik ser ut välja vilket budskap de vill ha i form av en fönsterdekal, affisch, skylt etc beroende på hur de har tänkt att montera den.

Vi har märkt att det är både lönsamt och effektivt att låta butikspersonalen vara delaktiga, plus att det ser bättre ut i butik – och budskapen når kunden på bästa sätt.